A gázközmű-vagyon létrejöttének
történelmi előzményei
A földgázszolgáltatás hazai
fejlődése során 1960-tól napjainkig különböző történelmi időszakok voltak
jellemzőek. A gázszolgáltatók településekkel való viszonyában is számos
meghatározó eseményt különbözteth etünk meg. A teljesség igénye nélkül
tekintsük át ezeket:
- Az első 2 évtizedben (60-as, 70-es évek) általában a központi, állami
keretekből való fejlesztések voltak a jellemzőek, az – 1957-ben létrejött, a
kőolaj és gázipar teljes vertikumát magába foglaló - OKGT gázszolgáltatói
vállalatain keresztül. A gázellátásban részesültek kezdetben a nagyobb városok
(benne a korábbi városi gázos települések), a jelentősebb energiaigényű ipari
(nehézipar, vegyipar), később mezőgazdasági objektumok, majd fűtőművek, la
kótelepek, illetve a gázforrások, gázszállító vezetékek
közelében fekvő további települések.
- 1980-tól kezdődően – a jogszabályi háttér liberalizálódásával - egyre
jellemzőbbé, majd szinte általánossá vált a lakósági és önkormányzati
pénzekből finanszírozot
t (un. “önerős”)
gázközmű beruházási mód, melynek okai :
- a korábbi időszakra jellemző központi (célcsoportos) eszközök
visszaszorulásával, az állam fokozatosan kivonult a gázközmű fejlesztések
közvetlen finanszírozásából,
- az egyre fokozódó társadalmi szükséglet, ami a gázenergia, mint energiahordozó
népszerűségét jelentette (gazdaságossági szempontok, kényelem, stb.,
- a 80-as években tömegesen megjelenő kisvállalkozások nyomán előálló piaci
helyzet, az alkalmazott korszerű, gazdaságos csőfektetési technológia (műanyagcső
megjelenése, majd elterjedése), valamint a jelentős mértékű "saját" munka
bevitele révén a megvalósítási költségeket sikerül olyan szinten tartani, ami
különösen piacképessé tette a gázhálózat építést.
Ennek keretében döntően lakossági
(ill. tanácsi majd önkormányzati) eszközökből (esetleg vállalati és TSZ
beruházásban) létesültek a gázvezetékek, melyeket, elkészültüket követően
egyrészt műszakilag adták át a gázszolgáltatónak üzemeltetésre, másrészt
vagyonjogilag is, mégpedig - a vonatko zó rendeletek értelmében (korábbi
gáztörvény) - térítésmentesen kellett az állami gázszolgáltató vállalatok
részére felajánlani, akik azt könyveikben (0 értéken) jóváírták.
Az állam kezdetben (a nyolcvanas években) kedvezményes pénzügyi
konstrukciókkal (kötvény, hitel, kamattámogatás,
energiaracionalizálási pályázatok) segítette a fejlesztéseket, később (a 90-es
években) már korlátozott mértékben, különösen a térségfejlesztéshez
kapcsolódó támogatások formájában valósult meg az állami szerepvállalás, illetve különböző (döntően piaci) hiteleket vettek igénybe a
települések. E mellet természetesen - vállalatonként eltérő mértékben -
előfordultak még gázszolgáltatói (saját) beruházások is, illetve néhány esetben
a gázszolgáltató is "beszállt" a közös finanszírozásba.
- 1990. VIII. 14.-n hatályba lépő LXV. sz. Önkormányzati törvény kimondta, hogy:
“ a lakossági szükségleteket kielégítő közművek építményei, vonalas
létesítményei, berendezései a település belterületi határán belül … “ az
állam tulajdonából
az önkormányzatok tulajdonába kerülnek (107 par (1)/c.); továbbá “ A több helyi önkormányzat
szükségletét kielégítő … közművek települések közötti építményei, vonalas
létesítményei berendezései …. a megyei önkormányzat tulajdonába, vagy az
érintett települési önkormányzatok közös tulajdonába kerülnek, 107. par
(6).
- 1991-ben a gázszolgáltató vállalatok - korábban az OKGT leányvállaltai - önálló
regionális gázszolgáltató vállatok lesznek
(vagyonkezelő ÁVÜ, ÁV, majd ÁPV Rt.).
- 1992.-ben a 23/1992. (XI.17.) IKM rendelettel megszűnik
a gázközmű - mint vagyonelem - kizárólagos állami monopóliuma, ettől kezdődően az idegen eszközökből megépült
gázvezetéket már nem volt kötelező felajánlani a gázszolgáltatónak
(tulajdonjogilag), természetesen üzemetetésre továbbra is célszerűen át kellett
adni.
- 1993. I. fé.-ben a regionális gázszolgáltató vállalatok részvénytársasággá
alakulnak át.
- 1993. LXXXII. törvény (VIII. hó), a gázhálózati beruházásokba bevitt lakossági
(önkormányzati) hozzájárulásokat elismerendő, rendelkezik a
helyi önkormányzatokat a gázszolgáltatóktól megillető
részvényjuttatásról.
- 1994. (VI. 1.), életbe lép az új Gáztörvény (XLI. sz.).
- 1994. augusztus a Magyar Energia Hivatal
létrehozása, amely a gázszolgáltatók engedélyező hatósága lesz (a
gázszolgáltatók működési engedélyeinek kiadása: 1995. IV.hó-tól indul). Ezt
követően megjelennek a piacon a korábbi 5 nagyon kívüli, további, kisebb
gázszolgáltatók (pl.: FŐNIXGÁZ, WAVGÁZ, ZABGÁZ, később MOLGÁZ, illetve a
PéBé-gáz szolgáltatók).
- 1994. évi LXIII. sz. törvény (X.6.): “ A helyi önkormányzat tulajdoni igényét a
vagyonátadó bizottságoknál 1995. március 30.-ig
terjesztheti elő, e határidő után az önkormányzat tulajdoni igénye bírósági
eljárásban érvényesíthető” (Önk. trv. 107 (7) par.).
- 1995. évi LXX. törvény (VI. 28.) módosítja a helyi
önkormányzatokat a gázszolgáltatói vagyonból megillető mértéket 40 %-ra
(Önk. trv. 107/A. par. szerinti kiegészítés).
- 1995. december, privatizációs tender útján értékesítik a regionális
gázszolgáltatók részvényeinek 50 % + 1 szavazatot
megtestesítő hányadát.
- 1998. szept. hatállyal az AB 36/1988 (IX.16.) sz. határozatával
alkotmányellenessége miatt megsemmisíti az Önk. trv. 107/A par. (2) bekezdésének
b./ pontját, valamint (5) bekezdését.
- 1999. tavaszán a Gazdasági Minisztérium és az ÁPV Rt. pályázatot hirdet “A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi. LXV. törvény
107. par. (1) bekezdés c./ pontja szerinti lakossági szükségleteket kielégítő
gázközművek építményei, vonalas létesítményei és berendezései a települések
belterületi határán belüli értékének meghatározása a már különböző jogcímen
nyújtott juttatások, teljesítések figyelembevétele” címen.
- 1999. nyarán, miután az első pályázatot eredménytelennek ítélte az ÁPV Rt.
ismételt
pályázatot írt ki fenti témában.
- 2000. jan. 31. az ÁPV Rt. által – fenti témában - kiírt pályázat nyertesének teljesítési
határideje.
- 2000. őszén, az ÁPV Rt. pályázata útján meghatározott vagyonfelmérés és
értékelési javaslata alapján, az Igazságügyi Minisztérium előkészítés
e,
majd a Kormány jóváhagyása nyomán várható a helyi önkormányzatoknak juttatandó
vagyoni kompenzáció mértékére vonatkozó törvény létrehozása, melyet a
Parlamentnek kell elfogadnia.
|