A gázközmű vagyon felmérésével kapcsolatos települési vélemények kiértékelése *

tanulmány

 

Tartalomjegyzék

 

1. Előzmények

2. A települések gázközmű vagyonának létrehozását és értékelését meghatározó szempontok

2.1. A gázvagyon létrejöttének történelmi előzményei

2.2. Szubjektív tényezők szerepe

2.3. A gázszolgáltatók és a települések közötti sajátos viszony

3. A TÖOSZ-nak visszaküldött adatfelmérések elemzése és értékelése

3.1. Az adatfelmérések kiértékelése

3.2. Települési észrevételek, vélemények a gázközmű-vagyon felmérésről és egyéb kapcsolódó kérdésekről

3.2.1. Általánosságban

3.2.2. Konkrét észrevételek

- 1./ Az adatfelméréssel, adategyeztetéssel kapcsolatos általános vélemények

- 2./ A vonatkozó törvények értelmezési kérdései

- 3./ A 40 %-os részvény juttatással kapcsolatos vélemények

- 4./ A gázszolgáltatókkal kapcsolatos vagyonátadási kérdések (érték meghatározás)

- 5./ A Konzorcium munkaközi felmérési adatainak egyeztetése

4. Összefoglalás, következtetések

---------------------

 

            A gázközmű vagyon felmérésével kapcsolatos települési vélemények kiértékelése

 

1. Előzmények

A gázközmű vagyonnal kapcsolatos viták az új Önkormányzati törvény (1990. évi LXV. trv.) hatálybalépésével kezdődtek. Az érintett települések nagy számban jelentették be igényüket - egyrészt a korábban, főként saját (ill. lakossági) pénzekből megvalósított gázberuházások ingyenes vagyonátadása miatt, másrészt az Önk. trv. rendelkezéseinek értelmében - különösen azt látván, hogy a törvény, ebben a vonatkozásban nem kerül végrehajtásra. Az igényeket -más törvényes lehetőség híján - peres úton igyekeztek érvényesíteni.

Időközben a jogszabályi háttér módosulásával, a gázszolgáltatók átalakulását majd privatizációját követve a korábbi beruházási és vagyonátadási gyakorlat lényegében mit sem változott. A települések az Önk. trv.- t módositó 1995. évi LXX. sz. trv., illetve a korábbi 1993. évi LXXXII. sz. trv. révén bizonyos kárpótláshoz (utólagos részvénytulajdonhoz) jutottak, azonban ezen intézkedések nem elégítették ki maradéktalanul sem a korábbi, 1990. évi Önk. trv.-nek megfelelő mértéket, sem a települési igényeket. Az Alkotmány Bíróság döntésével (az 1995. évi LXX. sz. trv. bizonyos pontjait megsemmisítette) már törvényesen is megnyílt, a végleges és mindenki számára megnyugtató megoldás lehetősége. Vonatkozó jogszabályok áttekintése.

Az Alkotmánybírósági döntést követően az ÁPV Rt., mint az állami tulajdonban lévő vagyon gazdája és kezelője kezdeményezte a gázszolgáltatói vagyon újra felmérését és értékelését, most már a településeknek véglegesen járó vagyonrész meghatározása céljából. A munkát, pályáztatás útján az Interauditor-PricewaterhouseCoopers konzorciuma nyerte el.

A feladat végrehajtása során minden érintett település véleményét kikérték és a vonatkozó naturális és pénzügyi adatokat leegyeztették. A településeknek nyilatkozniuk kellett a felmérési adatok realitása és elfogadása tekintetében. A Konzorcium az adatait a gázszolgáltatóktól szerezte be, illetve a korábbi átalakulási vagyonmérleg adatbázisára alapozta (amelyet szintén az Interauditor Kft. készített el).

A TÖOSZ szerepe

A Telepölési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) a települések érdekképviseletére és érdekérvényesítésére hivatott szervezet. Tagjai számát tekintve a legnagyobb ilyen funkciójú érdekszövetség. A gázközmű vagyon felmérése és értékelése kapcsán a TÖOSZ feladata többrétű:

  • segítenie kell a rászoruló és ezt igénylő településeknek,

  • az érdekképviseleti funkcióból eredően, el kell látnia a kormányzati szervek által deklarált feladatokat (kapcsolódó Kormányhatározat végrehajtása, részvétel a törvény előkészítési munkában, stb.),

  • összességében a településeket érintő kérdésekben koordinációs szerepet kell betöltenie,

  • konkrét megbízások alapján a települések képviseletének ellátása (pl.: a perek során),

s mindezen feladatokat nem csak a tagsága számára nyújtja, hanem valamennyi, ezt igénylő település számára, lehetőségei szerint a többi érdekképviseleti szervezettel is együttműködve.

A TÖOSZ a feladatot végrehajtó Konzorcium tevékenységét, a vagyonfelmérési és értékelési munka eredményeit, végső soron az ÁPV Rt. kormányzat számára kidolgozandó javaslatát, szakértőivel, az önkormányzatok érdekében ellenőrizni kívánja. Ennek érdekében kifejtett lépései:

  • Az ÁPV Rt. megbízása szerinti, új vagyonfelmérési és értékelési feladat ajánlati felhívásának feltételrendszerét egyeztették a TÖOSZ képviselőjével.

  • 1999. tavaszán, a gázközmű vagyon felmérési munkák első pályázati kiírásának időszakában a TÖOSZ egy "az önkormányzatokat megillető gáz-közmű vagyon ügyében a tényállások összeállításához" című adatlapot szerkesztett és küldött szét az érintett talapüléseknek (1. sz. adatfelmérés).

  • 1999. novemberében, a gázközmű vagyon felméréssel egy időben a TÖOSZ kéréssel fordult az érintett önkormányzatokhoz, hogy adatszolgáltatásukkal segítsék, a folyó vagyonfelmérés, Szövetség általi ellenőrizhetőségét, azaz küldjék meg a felmérést végző konzorciumnak is visszaküldött adatlapokat, töltsék ki a TÖOSZ által megszerkesztett 2. adatlapot (2. sz. adatfelmérés), és végül juttassanak el minden olyan adatot és dokumentumot, amit a települések gázközmű vagyonának felmérése és értékelése tárgyában szükségesnek látnak.

  • A TÖOSZ szakemberei, megbízott ügyvédei megyénként tájékoztatókat tartottak az érdeklődő településeknek, ahol kölcsönösen informálták egymást és egyeztették a képviseleti munka tennivalóit

 

2. A települések gázközmű vagyonának létrehozását és értékelését meghatározó szempontok

2.1. A gázvagyon létrejöttének történelmi előzményei

A földgázszolgáltatás hazai fejlődése során 1960-tól napjainkig különböző történelmi időszakok voltak jellemzőek. A gázszolgáltatók településekkel való viszonyában is számos meghatározó eseményt különböztethetünk meg.

2.2. Szubjektív tényezők szerepe

A települések lakosságát és képviseleti szerveit indokoltan irritálja az a tény, hogy a többnyire saját pénzen (illetve önkormányzati hozzájárulással) megvalósított települési gázközmű hálózatot térítés mentesen kell átadnia a gázszolgáltatóknak, akik ebből jelentős hasznot húznak. Amíg a cégek állami tulajdonban voltak, és a társadalmi rendszertől sem volt idegen az "államosítás" gyakorlata, még valahogy napirendre tértek e felett, de most a piacgazdaságban, amikoris már törvény szerint sem kellene a korábbi gyakorlatot követni, méginkább érzékenyek az érintettek ezen valós vagy vélt "igazságtalansággal" szemben.

2.3. A gázszolgáltatók és a települések közötti sajátos viszony

A gázszolgáltatók és a települések közötti viszony - a történelmi múltból eredően, de még ma is jellemzően - igen sajátos, és semmi esetre sem nevezhető, a társadalmi viszonyokból és a piacgazdaságtól, amúgy elvárható, egyenrangú és kiegyensúlyozott viszonynak.

A gázszolgáltatók még ma is, lényegében monopolhelyzetben vannak, ugyanakkor a települések helyzetére még ma is a kiszolgáltatottság a jellemző.

E gázszolgáltatói pozíciónak okai egyfelől múltban gyökereznek, amikoris állami gázszolgáltató vállalatok, állami pénzekből fejlesztettek. Később (a nyolcvanas évektől kezdve) amikor már döntően magán, illetve önkormányzati pénzeszközökből történtek a fejlesztések, az állami döntési mechanizmus (a települések bekapcsolásának minisztériumi jóváhagyása, gázszolgáltatók-települések "megállapodása") jellemzői ugyanúgy megmaradtak. A magán pénzekből épülő vezetékeket fel kellett ajánlani ingyenesen a gázszolgáltató vállaltoknak (a gáztörvényből eredően). Később a gáztörvény ezen előírása módosult (már nem kellett a tulajdonjogot kötelezően, ellenszolgáltatás nélkül átadni), de a helyzet lényegében ettől sem változott, csak a neve lett más (keretátadás). A gázszolgáltatók már piaci oldalról is igyekeztek magukat pozícióba hozni (beruházás "átvállalása", vállalkozói kör kézbentartása, üzemeltetés feltételekhez kötése, stb.). A korábban át nem adott gázközmű vagyon általában utólag értékesítésre került, ez esetben viszont az ellenérték meghatározásánál játszott szerepet az "erőfölény" (legalábbis az érdekelt települések véleménye szerint).

Másfelől a műszaki oldal is a monopol jelleget erősíti: a földgázelosztás, a kiépített gázhálózatok területi jellege és gazdaságossági szükségszerűsége (minimális költség elve) miatt természetes monopóliumnak tekinthető, még akkor is, ha ma már léteznek egymás melletti területen szolgáltató gáztársaságok is.

Összegezve azt lehet mondani, hogy a gázszolgáltatók monopóliuma egyfelől természetes és indokolt, másfelől viszont nem okvetlenül szükségszerű, hogy a települések (fogyasztók) a gázszolgáltatókkal való viszonyában ezt így is éljék meg. A települések elsősorban a gazdasági szempontból érzik a kiszolgáltatottságot, mégpedig akkor, ha látszólag (esetleg valójában) a gázszolgáltató vissza is él e monopol helyzetből eredő hatalmával.

 

3. A TÖOSZ-nak visszaküldött adatfelmérések elemzése és értékelése

3.1. Az adatfelmérések kiértékelése

Fent hivatkozott felmérések, valamint egyéb dokumentumok visszaküldése alapján az alábbi általános következtetések vonhatók le a felmérésről:

- 1./ A Konzorcium - vélhetően - azoknak küldött ki adatokat egyeztetésre, akik érintettek az 1990-es vagyonleltárban, továbbá saját eszközből fejlesztettek 1993-ig (a LXXXII. sz. trv. életbelépéséig), valamint "többlet feladatként" felmérték azon településeket is melyek 1993 és 1995. között fejlesztettek saját forrásból. Azon települések saját hozzájárulását, amelyek a gázközmű vagyonukat nem ajánlották fel a gázszolgáltatónak (a tulajdonjogot megtartották és azt esetleg később értékesítették), nem számították a reális követelések közé.

- 2./ A TÖOSZ felmérése szerinti adatlapokat visszaküldők között viszont megtalálható a gázellátásban érintett valamennyi fogyasztási csoport, függetlenül attól, hogy mikor került sor a bekapcsolásra:

  • 90 előtti bekapcsolások (Önk. trv. hatályba lépéséig),

  • 90-92 közötti bekapcsolások (átalakulásig),

  • 93-95 közötti bekapcsolások (privatizációig),

  • ezt követő: 96, 97, 98-as bekapcsolások,

és a visszaküldő települések e csoportok közötti megoszlása szinte megegyezik az országos szinten valamennyi gázzal ellátott településének e csoportok szerinti megoszlásával. Ebből két dolog következik:

  • a visszaküldő (a mintában részt vevő) települések jól reprezentálják az összes települést,

  • azon települések is érintettnek érzik magukat (legalábbis saját véleményük szerint), akikre nem terjedt ki a Konzorcium felmérése, tehát (és ezt véleményükkel is megerősítették) azoknak is van igénye az állammal szemben, akik 1995 után fejlesztettek, vagy nem adták át térítésmentesen a gázhálózatot, csak később értékesítették.

-3./ A TÖOSZ felmérése szerinti adatlapokat visszaküldők között, a település nagyságot (lakosságszámot) tekintve valamennyi település csoport megtalálható, sőt a visszaküldő települések e csoportok közötti megoszlása szinte megegyezik az ország valamennyi településnek e népesség csoportok szerinti megoszlásával. A TÖOSZ általi felmérési minta tehát e szempontból is jól reprezentálja az ország összes gázzal ellátott települését.

 

3.2. Települési észrevételek, vélemények a gázközmű-vagyon felmérésről és egyéb kapcsolódó kérdésekről

3.2.1. Általánosságban

Általános vélemény volt, hogy nagy megelégedéssel vették a települések e régóta húzódó, problémákkal terhes ügy megoldási igényét a kormány illetve az ÁPV Rt. részéről, és a pályázat nyertes konzorcium jelentkezését is a többség örömmel üdvözölte, a számukra szükséges és lehetséges támogatást biztosította, ugyanakkor néhányan határozott elvárásaikat is megfogalmazták.

Az alábbiakban témakörönként igyekszünk áttekinteni a vagyonfelmérés főbb folyamatelemeit, illetve a kapcsolódó kérdésköröket.

- Alapadatok:

A települések nagy része hiteles és teljeskörű adatszolgáltatást nem tudott adni az őket megillető gázhálózati eszközállományról és igényekről, ugyanakkor számos település részletes és pontos nyilvántartással rendelkezik a településükön megtalálható gázvezeték állományról és a mindenkori pénzügyi teljesítésekről, igényekről. A településeknek a gázközmű vagyonnal kapcsolatos felmérés és elszámolás tárgyában megfogalmazott álláspontja (lásd: Tapolca Város Jegyzőjétől), hogy "végérvényesen próbálja meg mindkét fél a birtokában lévő adatokat az egyeztetéshez biztosítani."

Természetesen a gázszolgáltatók rendelkeznek illetékességi területükön a lehető legrészletesebb műszaki (naturális) és gazdasági (állóeszköz nyilvántartási, aktiválási) adatokkal (bár az is ismert, hogy e két féle nyilvántartás ekvivalenciája náluk sem megoldott).

A társadalmi - jogi - gazdasági környezetváltozások hatására a korábbiak során több, hasonló célú felmérés is készült:

  • a gázszolgáltatók átalakulásakor,

  • az 1993. évi LXXXII. sz. trv. kapcsán (saját hozzájárulás függvényében nyújtandó részvényjuttatás),

  • az 1995. évi LXX. trv. kapcsán (40 %-os részvényjuttatás),

  • a gázszolgáltatók privatizációjakor (belterületi földek utáni járandóság),

ami jelentősen segíthette a mostani felmérési munkát. Mivel a gázszolgáltatók átalakulási vagyonmérlegét szintén, a jelenlegi munkát elnyerő konzorcium egyik tagja, az Interauditor Kft. végezte, valószínűsíthető, hogy felmérését a korábbi adatbázisára alapozta.

- Részvényjuttatás:

Az 1993. évi LXXXII. sz. trv. kapcsán, a településeket megillető részvényjuttatás mértéke - a törvény szerint - a települések által a gázszolgáltatóhoz benyújtott igazolások alapján került meghatározásra. Az igényeket a két fél egyeztette egymással (az egyeztetést dokumentáló jegyzőkönyveket sok település csatoltan megküldte). A konkrét részvényjuttatás csak később - az Önkormányzati törvény 1995. évi LXX. trv. általi kiegészítését követően -, 1997-ben történt meg, a két törvény együttes jogcíme alapján. Ezzel kapcsolatosan az okozhatott félreértéseket, hogy a különböző jogcímeken járó, de általában egy menetben megkapott részvénycsomagról nem derült ki egyértelműen, hogy a két jogszabály szerint megkülönböztetve mennyi a követelés, illetve a teljesítés. A gázszolgáltatók elvégezték a számítást, az önkormányzatok többnyire vissza is igazolták ezt, mégis - a felmérések tanúsága szerint - igen sok értelmezési probléma van még mindig e tekintetben is. A helyzetet bonyolította, hogy ez utóbbi, "40 %-os" trv. alapján több módszert követve történtek kifizetések (eszközarányosan, lakosság arányosan, ezek keveréke szerint).

- Önkormányzati törvény:

Az kétségtelen tény, hogy az 1990. évi LXV. sz. trv. (Önkormányzati törvény) nem lett végrehajtva a tekintetben, hogy az általa megfogalmazott körbe tartozó gázvezeték állomány nem került az önkormányzatok tulajdonába. Valószínűsíthető, hogy a VÁB-ok sem végezték el a törvény által rájuk rótt feladatot. Az Ötv. későbbi kiegészítésének (1995. évi LXX. trv.) lényegesebb pontjait az Alkotmánybírósági döntés hatálytalanította.

- A Konzorcium jelen felméréséről:

A vagyonfelméréssel és értékkeléssel megbízott konzorcium (Interauditor, Pricewaterhouse) egy bemutatkozó levél kíséretében megküldte a településeknek a gázvezeték vagyon 1990. évi LXV. trv. szerinti adatait (összesítve naturáliában és értékben) és a településeken megvalósuló gázberuházások igazolt hozzájárulásainak évenkénti nagyságát ("sajáterő") és vonatkozó értékét. Ez utóbbi vonatozásában a felmérés időtartama: 1980 - 1992-93., illetve "többletfeladatként" 1993-1995 között.

A felmérés készítői kérték az Önkormányzatok jóváhagyását megküldött adatok tekintetében, amit a települések nagy része csak fenntartási nyilatkozattal fogadott el. Egyedi esetekben, eltérések esetén további egyeztetésekre került sor.

A települések által megkapott adatszolgáltatásban nem különül el a külterületi, több település ellátására szolgáló - általában nagyközép nyomású - vezetékek állománya (holott ez az egyik lényeges feladata volt a felmérésnek). Így e kategóriába tartozó vezetékeket nem lehetett ellenőrizni, továbbá ezek hiányában a "közös" vezetékek, Önkormányzati trv. szerinti megosztását sem lehet elvégezni. Az átadott adatlapon feltüntetett burkolatköltség és települési tényező szintén terheli, értelmezhetetlenné teszi az összesített adatokat.

 

3.2.2. Konkrét észrevételek

Az alábbiakban a visszaérkezett adatlapok illetve kísérő levelek (mellékletek) alapján kivonatosan közöljük a munka egészére vonatkozó -, illetve a különböző települések által adott egybecsengő vélemények közül a jellemzőbbeket. A feldolgozásban elsősorban a kritikai észrevételeket emeltük ki, mivel a részletesebb, érdemi kifejtésekben is főként ezek domináltak. A települések véleményét szó szerint idéztük, ugyanakkor némelyekhez kiegészítő kommentárt is fűztünk. A vélemények ismertetését igyekeztük témánkénti csokrokba szedni.

 

- 1./ Az adatfelméréssel, adategyeztetéssel kapcsolatos általános vélemények

Kunszentmárton Város Polgármestere:

"... Megfelelő nyilvántartások hiányában kénytelenek voltunk elfogadni az ÁPV Rt. által kimutatott adatokat."

Az idézett vélemény sajnos egy jellemző tényre világít rá, külön elemzés tárgya lehetne, hogy e körülmény mennyiben róható fel a településeknek, és mennyiben az egyéb szereplőknek (gázszolgáltatók, szabályzási környezet, stb.).

 

Püspökladány Város Polgármesterétől:

" ..továbbra sem állapítható meg, hogy a korábban közölt adatok megfelelnek-e a jogszabályi feltételeknek, miután a kért adatokat a mai napig nem kaptuk meg Önöktől. ... a felméréssel kapcsolatos véleményünk az alábbi:

  • a felmérés nem teljeskörű, nem azonosítható,

  • a gázszolgáltatók átalakulási vagyonmérlege szerinti értékek nem követhetők,

  • a megküldött kimutatás nem kellően dokumentált, nem hiteles, .. "

A hitelesség felvetése szintén jogos igény (és talán követelmény is volt), hiszen egy kétoldalú (Települések - Gázszolgáltató közötti) jegyzőkönyv, vezetékleltár melléklettel tudja csak kielégíteni a hitelesség kritériumát, ennek hiányában nincs bizonyítéka a felmérés valóságtartalmának.

 

Nyírbátor Város Polgármesterétől:

" .. - az 1987-92-ig önkormányzati pénzeszközökből megvalósított nagy-középnyomású vezetékek és műtárgyak ingyenesen kerültek a TIGÁZ tulajdonába. A privatizáció során az átvett pénzeszközök után nem kaptunk részvényt, ezáltal kb. 60.000. e.Ft veszteségünk keletkezett ...

- az 1992-1996 között megépült vezetékeket és gázátadót méltánytalan vételárért kellett értékesítenünk ( az építési költség 40 %-áért, részletfizetéssel).

.... Sajnos hivatkozott levelükben mellékelt adatok - az előző levelükben jelzettektől eltérően - nem tételesek, csak összesített értékek.

Így a rendelkezésünkre álló adatokkal egyértelműen nem tudjuk megfeleltetni ...

Másrészt nem egyértelmű számunkra az 1991-1993 között átadott rendszerek Önök által is elismert értéke, mivel azok átalakulási vagyonmérlegben szereplő értéke nem jelennek meg az összeállításban ....

.... városunkban jelentős összeget hagytak figyelmen kívül amiatt, hogy a vállalatoktól, gazdálkodó szervezetektől átvett és így önkormányzativá vált pénzügyi fedezeteket nem volt szabad a kimutatásban szerepeltetni. Észrevételünk ellenére Önök továbbra is a csökkentett értéket mutatják ki.

- A TIGÁZ Rt. nyilvántartásait veszik alapon, mely esetünkben nem egyezik a teljes ráfordításokkal. Pl.: A gázberuházások járulékos költségeit, utak helyreállítása, stb. nem vették figyelembe.

Az Önök által készített kimutatás további pontosítást és egyeztetést igényel...."

A vezetékfelmérés részletes alapadatainak számonkérése nemcsak, hogy jogos igény az önkormányzatok részéről, hanem e nélkül az egyeztetést, ellenőrzést érdemben el sem lehet végezni.

 

Tyukod Nagyközség Polgármesterétől:

" Mellékelten megküldöm ... Tyukod gázközmű vagyonának többletigényéről készült kimutatást...

... Tételes utcajegyzék, méret és értékkimutatás korábban megküldve.

A hivatkozott vagyon 100 %-os értéken került átadásra, ezért 100 %-s kártérítési igényt tartunk indokoltnak.

A többletigényt indokolja:

1./ Az Interauditor Kft. az 1990. évi LXV. törvény .... kifejezést oly módon értelmezte és állította be a felmérésbe, miszerint .... A településeket összekötő ill. ellátó vezetékek körét melyek elágazással rendelkeznek a települések felé, nem vették figyelembe a számítások során.

A törvény által önkormányzati tulajdonba adott közművek sajátos értelmezésével nem értünk egyet.

Honti úr tájékoztatása szerint a gázelosztó vezetékek folyóméter áránál vették figyelembe a gáznyomás szabályozókat.

A valóságban a gázelosztó hálózat tartozékaként a házi nyomásszabályozók szerepelnek, így csak azok képezhetik a folyóméter ár részét.

... körzeti gázfogadók .. önálló leltári egységet képeznek, ezeket külön kell számításba venni az értékelésnél."

A felmérés során, az előzetesen maghatározandó terminológiai kérdések tisztázásának - és jogszabály értelmezések elmulasztása olyan következményekkel járhat, hogy többen többféleképpen értelmezik a számbaveendő objektumokat, és ezért is adódhatnak félreértések.

 

Somogyvár Község Polgármestere:

"... közlik, hogy rendelkeznek a munka elvégzéséhez szükséges adatokkal és információkkal. Ezeket Önkormányzatunk nem ismeri, így az Önök megállapításainak ismeretében - véglegesítés előtti későbbi egyeztetés alkalmával - kívánunk reagálni. ... "

Az idézetből ismételten kitűnik, hogy a települések igényelnék egyfelől az alapadatok részletezését, másfelől a véglegesítés előtti ismételt egyeztetést (amire már sajnálatosan nem került sor).

 

Polgármesteri Hivatal Lácacséke

" .. közlöm Önökkel, hogy a PricewaterhouseCoopers-től önkormányzatunk semmilyen anyagot nem kapott. "

Pedig adatszolgáltatása szerint 1995.-ben valósult meg gázközmű beruházása.

 

- 2./ A vonatkozó törvények értelmezési kérdései

Hajdúdorog Város polgármestere:

" .. A részvényjuttatásnál minden bizonnyal nem vették figyelembe az 1990 évi LXV. tv. 107. par. (6) bekezdése szerinti települések közötti építményt, vonalas létesítményt.

Sérelmezzük továbbá, hogy az 1993. január 1-ét követően megépült utcai vezetékért, melyek a TIGÁZ-nak szintén átadásra kerültek - noha azok az 1990. évi LXV. tv. 107. par. (1) bek. c.) pontja alapján ugyanúgy önkormányzati tulajdonnak minősülnek - semmilyen ellentételezést nem kapott önkormányzatunk. Ezen vezetékek megépítése lakossági önerőből történt, .. "

 

Kunszentmiklós Város Polgármestere:

" .. Az 1990. évi LXV. törvény 107. par. /1/ bek. c. pontja szerinti, lakossági szükségleteket kielégítő közművek vonalas létesítményei értéke soha nem volt ismeretes.

Önkormányzatunk előtt, kizárólag annak egyeztetése folyt, amely gázvezeték építése során lakossági önerőből valósult meg.

Önkormányzatunk az 1995. évi LXX. törvény 1. par. 2.b.pont alapján kapta meg részvényeit, amelyben nem realizálódott a lakósági részvétel, ráadásul az 1993. évi LXXXII. törvény 4. par. /3/ pontja szerint nem a tényleges befizetést, hanem 30 %-ot, illetve évente 2 %-kal növekvő értéket számítottak ki.

" .. A 2. sz. mellékletben 1993. LXXXII. törvény által kiszámított és lakosság által befizetett gázvezeték építés hozzájárulás szerepel, amit a törvény szerint meg kellett volna kapnia az Önkormányzatunknak, és amit a mai napig nem kaptunk meg.

.. Kérjük, hogy a .. Ft. részletes listát részünkre megküldeni azzal, hogy ez az összeg milyen beruházásokat tartalmaz...."

Ezen észrevételek felvetik az Önkormányzati törvény 1990. utáni figyelembevételének kérdését, és a részvényjuttatás szabályainak, vonatkozó törvények értelmezési kérdéseit. Mindkét vonatkozásban félreérthetetlen szabályértelmezésre lenne szükség ahhoz, hogy a települések egyértelműen összeállíthassák igényeiket és ellenőrizhessék azok kielégítési módját. Az értelmezési kérdések számos településnek okoztak problémát, különösen a 40 %-os részvényjuttatás kapcsán (lásd: a következő pontnál idézett véleményeket). Minden bizonnyal a végleges vagyon kielégítésnél is felmerülnek majd ezek a problémák (erre a jelen felmérésekből is lehet következtetni), amire a törvényalkotónak oda kell figyelnie, különben a bírósági eljárások tömegével lehet számolni.

 

- 3./ A 40 %-os részvény juttatással kapcsolatos vélemények

Szentistván nagyközség Polgármesterétől:

"... Az általam képviselt települési önkormányzat nem fogadja el az önkormányzati törvény 107/a par /2/ bekezdés b./ pontja szerinti vagyonrész mértékét.

Igen, fenntartjuk korábban a Vagyonátadó Bizottságokhoz bejelentett igényünket ..."

Az ÁPV Rt.-nek címzett levél, tehát az Önkormányzati trv. módosítását kérdőjelezte meg (s utólag az Alkotmány Bírósági állásfoglalás igazolta is ezt a vélekedést).

 

Répceszentgyörgy Község Önkormányzata:

" ... Önkormányzatunk mintegy 12 millió forint pénzeszközt adott át 1994-96. évek során az ÉGÁZ Rt.-nek, a bevitt pénzeszköz nagyságának ellenére vagyonából nem részesülhetett, mert 1995. november 30.-ig önhibáján kívül nem került sor a műszaki átadásra. Ez a törvényi rendelkezés Répceszentgyörgyön kívül több más vas megyei települést is hátrányosan érintett, ... "

A gázberuházásokhoz szükséges pénzátadások mikéntje, és a részvényjuttatás feltételeinek összefüggései minden bizonnyal nem volt pontos és közérthető mindenki számára, hiszen előfordulnak olyan esetek is, amikoris 96-os vezeték létesítések után kaptak részvényt.

 

Somogyvár Község Polgármestere:

" .. A részvényjuttatást megelőzően ... kimunkálásra került a beszámítható beruházási vagyonérték. Ezt követően azonban az érintett Önkormányzatok lakosságarányosan részesültek a részvényekben. Ebből kifolyólag számos, régiónkat érintő per indult…"

A Veszprém-Zala-Somogy megyei régió - mivel nem tudtak a kijelölt határidőig megegyezni - lakosságarányosan kapott részvényt, amely körülmény a nagyobb lakosságszámmal rendelkező településeknek kedvezett.

 

Buzsák község Polgármesterétől:

" ... Községünk 1992.-ben az ÁFA átvállalás és a térítés nélkül végzett műszaki ellenőrzést nem számítva teljesen önerőből végezte el a település gázhálózatra csatlakoztatását, amely összesen 37,5 millió forint fejlesztést jelentett. A különböző számítási módszerek szerint ennek csak töredékét kaptuk vissza a részvényjuttatásokkal (5.634. e.Ft) értékben."

Az aránytalanság oka itt valószínűleg a - kistelepülésekre hátrányos - lakosságszám arányában történő elosztásban rejlett.

 

Medgyesbodzás Községi Önkormányzat Polgármesterétől:

"1996. évben a Békés megyei települések a DÉGÁZ részvényeket népesség és vezetékhossz együttes figyelembevételével osztották meg.

Ez a megosztási forma a településünk érdekeinek akkor sem felelt meg, de a városok megakadályozták a vezetékhossz szerinti megosztást.

A megosztás alapját képező vagyon értékéről megfelelő tájékoztatást nem kaptunk.

.. az elosztó hálózat a lakóság önkéntes hozzájárulásából és tanácsi, illetve önkormányzati saját forrásból létesült. Az ezt bizonyító okmányok ... másolatban a DÉGÁZ-nak is megküldtük ... Végül a vagyon megosztásánál ezek nem kerültek figyelembevételre, amely miatt településünket jelentős hátrány érte... "

Mivel vonatkozó törvény a részvényjuttatás elosztásához nem állapított meg szigorú, szakmailag is helyt álló szabályt, így óhatatlanul az érintettek érdekérvényesítési harcától tette függővé az egyes térségekben alkalmazott vagyonjuttatási, eljárási szabályokat. Ennek következtében a vélt vagy valós sérelmekből további viták és peres ügyek következhetnek.

 

Polgármesteri Hivatal Csénye

"... A törvény Csénye részére 7.832 db. részvényt adott 1000 Ft/db. áron. Gázberuházásunk az akkori szabályok szerint keretátadással valósult meg ... Az önkormányzat .. a teljes beruházási értéket átadta az ÉGÁZ-nak. Kényszerűségből elfogadtuk a felajánlott részvénymennyiséget, de továbbra is sérelmesnek érezzük, hogy a teljes költséggel szemben kb. csak 1/3-át kaptuk meg a beruházásnak.

1999. évi befejezéssel .. a bővítés szintén keretátadással zajlott, a teljes költség viselése mellett. A beruházó az ÉGÁZ volt. ... kénytelenek voltunk minden térítés nélkül TULAJDONÁBA ADNI azért, hogy a szolgáltatás ... megvalósulhasson. E közművek után is igényt formálunk a kártalanításra."

 

Zalaszentgyörgy Község Önkormányzata:

" .. a gázhálózat 1999. augusztus 25-én került teljeskörű átadásra, üzembehelyezésre. A

község lakossága (vállalkozók) és az Önkormányzat hozzájárulásával került kivitelezésre, így igényt tartunk a gázközmű vagyonból való részesedésre."

 

Magyarszecsőd Község Önkormányzata:

" ... a településen a gázberuházás 1997. évben történt. A beruházás összes költsége 16.367. ezer Ft volt. Ebből lakósági hozzájárulás 10.500. ezer forint, a területfejlesztési támogatás 2.700. ezer forint, az Önkormányzati saját forrás pedig 3.167. ezer forint volt.

Fentiek alapján kérem, hogy az Önkormányzatot megillető gáz- ... közművagyon igények közigazgatási és bírósági úton történő érvényesítése ügyében a szükséges intézkedéseket megtenni szíveskedjenek."

A fenti idézetekből is látszik, hogy annak ellenére, hogy a jelen részvényjuttatás, tervek szerint egyesekre (a 93-t vagy a 95-t követő beruházásokra ?) már nem terjedhet ki, az érdekeltek - a törvényi és gazdasági környezet változása ellenére a korábbiakhoz hasonló eljárások miatt - továbbra is sérelmesnek érzik helyzetüket, és igényt tartanak a gázberuházásokba befektetett pénzeszközeik utólagos ellentételezésére. Ilyen és hasonló esetek miatt - a jelenleg tervbe vett intézkedések ellenére is - további perek sora várható.

 

Kisköre Nagyközség Polgármesteri Hivatala:

"...Kisköre település, a 8 társközséggel megvalósított gázvezeték rendszert ... 1994. évben ... csak üzemeltetésre adta át a TIGÁZ-nak, vagyonjogilag nem.

.. 1998. évben értékesítette az önkormányzatok tulajdonát képező összes gázközmű vagyont."

 

Nyirgyulaj Községi Önkormányzat:

".. Az önkormányzatunk a gázközmű vagyonát 1996. decemberében a TIGÁZ Rt.-nek a beruházási érték 40 %-áért értékesítette. ..."

"Az Interauditor által megküldött 2. sz. és 3. melléklet (Információ az 1993. VIII. 4. - 1995. közötti hozzájárulásról) nem tartalmaz adatokat, viszont a település mindkét adatlapon beírta az ő hozzájárulási adatait."

 

Tiszaszalka:

Adatszolgáltatása szerint a településen 1992-1993.-ban voltak megvalósult gázberuházások, az ÁPV Rt.-től nem kapott részvényt. 1996. decemberében kötött adás-vételi szerződést. Az Interauditor által megküldött 2. sz. melléklet (az 1993. LXXXII. törvény alapján számított érték) nem tartalmaz adatokat.

Tehát amely település nem adta át a gázvezetékeket (időben) a gázszolgáltatónak (melyeket többnyire saját forrásokból épített), annak nem járt a LXXXII. trv. szerint sem és az Ötv. kiegészítés szerint sem részvényjuttatás (így a 40 %-os részvényjuttatásból sem részesülhetett). Később e települések is - általában gazdasági kényszerből - többnyire eladták a gázvezetékeket a gázszolgáltatónak (véleményük szerint áron alul, általában 40 % körüli értéken). Mos az eredeti Ötv. szerinti kárpótlás során (a gázvagyon ellentételezésének 100 %-ra való kiegészítésénél) kérdéses, hogy fog eljárni a törvényalkotó e "renitens" települések esetében. Mindenesetre a megküldött adatlapok szerint e településeknél nem vettek figyelembe saját hozzájárulást, ugyanakkor e települések nagy része is igényt tart további ellentételezésre.

 

- 4./ A gázszolgáltatókkal kapcsolatos vagyonátadási kérdések (érték meghatározás)

Csongrád Város Önkormányzata Jogtanácsosától:

" ... az 1993. évi LXXXII. tv.-en alapuló vagyonszerzés:

Az Önkormányzatunk a megadott törvényi határidőn belül a rendelkezésére álló igazolások, lakossági befizetést tanúsító bizonylatok alapján élt vagyoni igényével. E jogcímen Önkormányzatunk nem részesült sem részvényben sem készpénzjuttatásban...."

"... kérem figyelembe venni, hogy a DÉGÁZ közvetlen megkeresésére1999. 12. 15. napján kelt nyilatkozatunkban közöltük, hogy egy egész városrész maradt le a nyilvántartásából, így feltételezhető, hogy ez a vagyonrész nem szerepel az 1. sz. mellékelt szerinti kimutatásban.

A 2. sz. mellékletnél csatoljuk a ... jegyzőkönyvet - amit a DÉGÁZ képviselője is aláirt - továbbá e jogcímen az önkormányzatot megillető DÉGÁZ értesítést. Az Önök kimutatásával nem vág egybe a mellékletben megjelölt adatok szerinti igény. ..."

 

Békés Város Polgármestere:

".. A PricewaterhouseCoopers által kért mellékletek 1. sz. lapját módosítani kellett a DÉGÁZ Rt. nyilvántartási hiányosságai miatt, mintegy 41 utca nem szerepelt benne. ... A DÉGÁZ Rt. ezirányú adatait azóta is vitatja az önkormányzat, ennek ellenére Önkormányzatunk részvénycsomagja az Rt. adatain alapul."

Ezért fontos a két fél közötti hiteles vezetékleltár megléte, mert ennek hiányában csak további vitákra lehet számítani.

 

Jegyzőkönyv - Tótkomlós Önkormányzata és a DGÁZ Rt. között:

" ... Az önkormányzat ... a részvénytulajdont összegében elfogadják, azonban igényt tartanak a vezeték építés során végzett társadalmi munka összegének megfelelő pótlólagos részvényhányad megállapítására."

 

Békés Város Polgármesterétől:

".. A hálózat 90 %-a társulati formában, nagyfokú lakossági hozzájárulással valósult meg, de a törvény csak a pénzbeli hozzájárulás igazolt költségeit veszi figyelembe, holott a megvalósítás teljes földmunkája lakossági közmunkával készült el, s ez nem jelenik meg az érték megállapításban. Ennek mértéke közel azonos, de inkább magasabb, mint az aktivált szakipari munka. Korábban ez is kifogás tárgyát képezte, hogy a DÉGÁZ által átvett vezetékek értéke nem valós, az irreálisan alacsony, ez irányú kérésünk azonban nem teljesült..."

Ez egy többek által is felvett, de még többeket érintő, általános probléma. Az önkormányzatok, a befizetéseket enyhítendő, nagyon sok esetben saját munkával (általában a földmunkával) járultak hozzá a gázvezeték építéshez. Ha figyelembe vesszük, hogy a földmunka a vezetéképítés egyik jelentős költséghányadát teszi ki (közel 50 %-t), és mindez, az elkészült gázvezetékben, mint vagyonelem testet ölt, akkor megállapíthatjuk, hogy jogos ezen önkormányzati igény felvetése. A gázszolgáltatók, a legkülönfélébb módon jártak el e tekintetben (volt, aki a saját munkát 50 %-os értéken vette figyelembe).

 

Felpéc község Polgármesterétől:

".. Az önkormányzatok semmi vagyonhoz nem jutottak, holott a beruházás anyagi fedezetének jelentős részét adták át az ÉGÁZ-nak.

Az ÉGÁZ képviselői arra hivatkozva, hogy "vagyona csak a szolgáltatónak lehet" megtévesztették a polgármestereket...."

 

Tibolddaróc Község Polgármesterétől:

".. Megküldöm továbbá a ... képviselő-testületi határozatot, melyet a TIGÁZ Rt. "kezdeményezésére" /nyomására!/ - a környékbeli önkormányzatokhoz hasonlóan - hozott meg .."

 

Balatonlelle Város Polgármesteri Hivatala:

" ... a településen lévő gáz közmű nagyságának pontosítása végett megkerestük a KÖGÁZ Rt. Nagykanizsai Igazgatóságát. A szolgáltató megkeresésünkre közölte, hogy ezek az adatok nem nyilvánosak, így kérésünket teljesíteni nem tudja."

Figyelembe véve, hogy a város mintegy 35. millió forintos saját hozzájárulással építette meg saját gázhálózatát, elég sajátos a gázszolgáltató hozzáállása (sajnos ez nem egy egyedi eset, a már fentebb ismertetett monopolhelyzet téves értelmezéséből eredően).

 

Nagykálló Város Önkormányzata:

".. A beruházás önkormányzati pénzeszközökből és lakósági hozzájárulásból, valamint vissza nem térítendő állami támogatásból épült meg.

A beruházást 1994 október 31.-n aktiváltuk, így szerepel a Statisztikai Hivatal kimutatásában, amely a gázszolgáltatásba bekapcsolt településeket tartalmazza.

A gázelosztó vezetékrendszer önkormányzati tulajdonba került.

1996.december 18.án a TIGÁZ Rt. a gázközmű vagyont, annak tartozékaival és felszerelési tárgyaival együtt - kihasználva az önkormányzatok kényszer-, illetve gazdasági helyzetét - áron alul, a beruházási érték 40 %-át képviselő ár ellenében vásárolta meg."

A többször felmerülő árkérdésben minden valószínűség szerint sokkal kisebb lenne a vélt vagy valós sérelem, ha az egyéb viszonylatokban (pl.: ingatlanok esetében) általánosan elfogadott hivatalos értékbecslések készültek volna az adott gázrendszerek vonatkozásában is, persze hozzátéve, hogy a fent említett monopolhelyzetnek, a piacot korlátozó voltával értékbefolyásoló hatása is van (idővel, a piaci viszonyok e területen való egyre fokozottabb érvényesülésével ez a korlátozó hatás is csökkenni fog).

 

Körösszegapáti Önkormányzat Jegyzőjétől:

"..A gázberuházás 1994. évben kezdődött 41 település összefogásával létrehozott Bihari közmű .. bonyolításában.

... Aztán az önkormányzatok üzletrészének 90 %-át megvette a MOL ... Szolgáltató az elején a TIGÁZ RT volt, 1999. január 1.-től a FÖNIX-GÁZ Rt...

Az önkormányzatok - 41 település - semmibe sem szólhat bele, hiszen monopolhelyzetet teremtett a ...."

Ez eset - noha nem tartozik a vizsgálat körébe - jól példázza, hogy bár már a piac jelei is láthatók, az önkormányzatok az igen rossz gazdasági helyzetükből adódóan még sem tudnak élni lehetőségeikkel, sőt olykor maguk idézik elő a sokszor elmarasztalt monopolhelyzetet.

 

Ágfalva Polgármesterétől:

" Az önkormányzati tulajdonú gázközmű vagyon felmérése, megállapítása és egyeztetése tárgyában hozzánk küldött levelét áttanulmányoztam, de azt aláírni, azzal egyetérteni nem tudok az alábbiak miatt.

... 1992. év végén gázépítő közösség alakult... A gázelosztó hálózat műszaki átadása csak 1995. októberében történt meg, ekkor került az elosztóhálózat önkormányzati tulajdonba az építőközösség megszűnésével. ... Az ÉGÁZ soproni üzemigazgatóságáról felkerestek, erőfölényüket kihasználva ijesztgetni próbáltak, hogy ez egy tarthatatlan helyzet, az ÉGÁZ csak olyan hálózaton tud biztonságosan gázt szolgáltatni, amelyik saját tulajdonában van... A francia tulajdonos .. bejelentette vételi szándékát... Vételi ajánlatot kértünk az ÉGÁZ-tól és szomorúan kellett látnunk, hogy a bekerülési költség (21.millió Ft) 40 %-ért kívánják megvásárolni, mintha részvényt kaptunk volna. ... a képviselő testület döntésének megfelelően eladtuk a tulajdonunkat képező gázvezeték hálózatot.

A TÖOSZ, aminek mi is tagjai vagyunk, az önkormányzatokat ért méltánytalanság miatt bírósági eljárást kezdeményezett, amihez mi is csatlakoztunk...."

Itt is a korábban saját tulajdonban maradt gázvezetékvagyon "érték alatti" eladása a vita tárgya. A monopolhelyzetben lévő gázszolgáltató ajánlatát, minden bizonnyal motiválta, - de magára a piaci helyzetre is bizonyára hatott - a 40 %-os részvényjuttatási mód. A 100 %-os vagyon-kiegészítéssel viszont felmerül a korábban "alulértékelt" gázhálózati vagyon valódi értékmeghatározásának az igénye ez esetekben is

 

- 5./ A Konzorcium munkaközi felmérési adatainak egyeztetése

A teljesség igénye nélkül, néhány konkrét esetet kiragadunk a településektől, a vagyonfelmérést végző Interauditor Kft-nek küldött levekből, illetve a visszaküldött adatlapokból, itt is főként az eltérésekre, ellentmondásokra koncentrálva. Hozzá kell tennünk, hogy az említett esetek valóságtartalmának megállapítására nem vállalkozhattunk, valamint az adatváltoztatások sorsának nyomonkövetésére sem volt módunk, mivel ezek minden bizonnyal csak a végleges anyagból derülnek majd ki, de e dokumentáció mindezideig nem áll még rendelkezésünkre.

 

Mindszent város Polgármesterétől:

".. mellékelten megküldöm az 1. sz. mellékletet azzal, hogy a benne foglaltakkal továbbra sem értünk egyet. A rendelkezésre álló adataink szerint ugyanis 1980-1990 évek között megépült és üzembe helyezett vezeték hossz összesen - külterület nélkül - 51411 m ... Ebből adódóan nyilvánvalóan az érték és magasabb az Önök által feltüntetett értéknél.

Az Interauditor 1. sz. melléklete szerintiközölt adatszolgáltatás mindösszesen vezetékhossz: 17894 fm. "

 

Ruzsa Község Polgármesterétől:

" .. A 2. sz. mellékletben szereplő "igazolt hozzájárulás" oszlopban feltüntetett adatok nem egyeznek meg az önkormányzat által 1993. október 1-én benyújtott igénylésben feltüntetett összegekkel. A DÉGÁZ-nál 1993. november 24-én készült jegyzőkönyvben foglaltak szerint az általuk számított hozzájárulás összegét közölték... azonban ezt nem fogadtuk el.

Az igényléshez csatolt összesítő kimutatáson szereplő adatoknál elírás miatt összegzési hiba van...

A 3. sz. mellékletben szereplő adatok nyilvántartásunkkal nem egyeznek meg..."

 

Tapolca Város Polgármesterétől:

".. Tapolca város esetében megküldött adatok, és az általunk hitelt érdemlően bizonyítható beruházási adatok között nagyságrendi különbségek mutatkoztak."

 

Kazincbarcika Város Polgármesterétől:

" .. az eredetileg megküldött 1. sz. mellékletben szereplő 34535 fm helyett mindösszesen 52340 fm gázvezetéket kérünk figyelembe venni...

... a 2. sz. mellékletben szereplő 27.223.440.- Ft-tal szemben 34.557.840.- Ft a részvényigényünk.

A mellékelt kimutatások az önkormányzatnál fellelhető nyilvántartások alapján készültek alátámasztva igényünket...."

 

Balatonlelle :

" ... 1. sz. mellékletben : (gázvezeték vagyon 1990-ig) nem szerepel adat,

2. sz. mellékletben : 1980. - 1990. XII. 31. 29 907 905 Ft igazolt hozzájárulás....

A két melléklet adattartalma ellentmond egymásnak.

 

Letenye Város Polgármestere:

" Az önkormányzati tulajdonú gázmű vagyon felmérésével kapcsolatos tájékoztató anyagot megkaptuk. Sajnos nem tudunk elfogadásáról nyilatkozni, mert a közölt értékek jelentősen eltérést mutatnak a mi értékeinktől. ..

Ismereteink szerint Letenyén jelenleg mintegy 43.000. m (ebből 7280 m külterület) a gázvezeték hossza. Ez az érték nem tartalmazza a csatlakozóvezeték hosszát. E hálózat szinte teljes mértékben elkészült 1990-ig.

1. sz. melléklet adata : elosztóvezeték összes hossza : 22.220 fm... "

 

Kengyel Község Önkormányzata:

".. A 2. sz. mellékletben Önök a 11.533.000. Ft hozzájárulást nem szerepeltették, kérjük pótolni..."

 

Számos esetben az érintett Települések módosították az Interauditor által egyeztetésre megküldött adatokat :

pl.: Vámosoroszi,

Szajol,

Békés,

Ruzsa,

Vásárosnymény,

Túrricse,

Csaholc,

Kalocsa,

Vecsés,

Csévharaszt, stb.

Interauditor ... Kft.

" ..... Polgármester Úr részére!

Kisigmánd

Köszönettel vettük a gázközművagyon felmérésével kapcsolatban tett észrevételüket. Nagyigmánd 1994. évi hozzájárulásaként összesen .... ft.-t vettünk figyelembe, amit ... jegyző úr visszaigazolt."

 

Interauditor ... Kft.

"..... Polgármester Úr részére!

Tiszaföldvár

Számításaink ellenőrzése során megállapítottuk hogy, az Önök településénél a vezetékek hosszát helyesen szerepeltettük, de az alkalmazott számítógépes program nem pontosan számította ki az átalakulási időpontra érvényes értéket.

Az önökkel közölt érték : 74 069 869 Ft.

A helyes érték : 74 071 011 Ft.

Az igények feldolgozásánál a helyesbített értéket fogjuk alapul venni..."

A felmérés készítői tehát - bizonyos esetekben - reagáltak a településeknek megküldött adatszolgáltatásukra vonatkozó észrevételekre (a számítógépes programra való hivatkozás mindenesetre sajátos, bár ez esetben nem is jelentős eltérésről van szó). Arról sajnos nincs információnk, hogy milyen körben tettek korrekciókat, és hogy minek alapján foglaltak állást egy-egy vitás kérdésben (számos esetben méltányolták az észrevételeket, számos esetben nem), erre minden bizonnyal csak a véglegesen elfogadott felmérési és értékelési dokumentáció nyújthat majd támpontot.

 

4. Összefoglalás, következtetések

Összefoglalva a települések legfőbb dilemmáit:

Az 1990. évi Ötv. végrehajtása nem történt meg. Később a saját erőt (lakossági és önkormányzati hozzájárulásokat) elismerő 1993. évi LXXXII. sz. törvény és az Ötv. kiegészítő 1995. évi LXX. törvény (40 % -os szabály) juttatott bizonyos részvénycsomagot a települések meghatározott részének. A települések nagy része (köztük a részvényjuttatásból kimaradtak is) úgy érzi (főként az Alkotmány Bírósági döntést követően), hogy az eredeti Ötv. szerint az 1990 utáni, az 1993 utáni, de még az 1995 utáni bekapcsolások után is jár nekik ellentételezés. Még azon települések is jogot formálnak az ellentételezésre, akik korábban nem adták át gázközmű vagyonukat a gázszolgáltatónak, azt - gazdasági kényszerből - utólag értékesítették "méltánytalan áron".

Zavaró, hogy az 1993. évi LXXXII. sz. törvény más logika szerint értelmezi az ellentételezést, mint az Önkormányzati törvény. Az előbbi ugyanis a szerint kárpótolja a településeket, hogy azok mikor és milyen arányban vettek részt a gázberuházás finanszírozásában (a saját rész elismerése). Viszont e törvény sem értelmezi az 1993. utáni helyzetet. Így a törvény hatálybalépése utáni "saját erős" fejlesztéseknél is sokan számíthatnak e törvény szelleme szerinti ellentételezésre, annál is inkább, mivel úgy érzik, hogy a jogi helyzet megváltozása ellenére, a beruházási gyakorlat lényegében semmit sem változott, csak nevében lett más (keretátadás).

A két törvény egymás melletti létezése értelmezési zavart okoz a települések egy részénél, ugyanis, pl.: az 1997-es részvényjuttatásokkal kapcsolatosan - a visszakapott vélemények szerint - a települések sorában több esetben is felmerült a kérdés, hogy valójában mi után (mely szabály szerint) is kapták a részvényeket, aminek tisztázása, a jogos igény meghatározásához elengedhetetlen.

Az önkormányzati gázközmű vagyon újraértékelésére az ÁPV Rt. által 1999. őszén beindított tevékenység kapcsán meg kell jegyezni, hogy a települések sok kifogásolni valót találtak részint az alkalmazott megoldási módszer, részint a már említett törvényi értelmezési problémák miatt. Meg kell jegyezni, hogy mivel az elkészült dokumentáció sajnálatosan még nincs birtokunkban, sok esetben feltételezésekkel kell élni a véleményezésnél. A vagyonfelmérésre és értékelésre alkalmazott megoldási módszer hiányosságaként megemlíthető:

  • Nincs ráhatása a jogi feltételrendszer vitathatatlan, a műszaki feltételrendszer nem kellő mértékű figyelembevételéből eredő, sajnálatos, műszaki-jogi koherencia zavara következtében előálló ellentmondásainak befolyásolására, feloldására. Hiányzik a törvények egységes értelmezési gyakorlata. Így a jogi háttér különböző értelmezési lehetőségei szubjektív irányba befolyásolhatják az egész munkát a végkövetkeztetésekkel együtt.
  • Vélhetően a korábbi (átalakulási) adatbázisból indult ki (teljesen új felmérés már csak az idő hiányában sem látszik lehetségesnek). Nem derült ki az előzetes adatszolgáltatásokból, hogy a felmérést végrehajtók hogyan vették figyelembe az Alkotmánybírósági döntés nyomán bejövő új szempontokat (pl.: belterületi – külterületi vezetékek szétválasztása, több település igényét szolgáló vezetékek megkülönböztetése, gázvezetékek létesítési forrásainak figyelembe vétele). Nem egyértelmű, hogyan kívánják a gázközmű-vagyon műszaki és gazdasági (állóeszköz) nyilvántartásainak kölcsönösen egyértelmű megfelelőségét biztosítani, amikor mindez a gázszolgáltatók saját nyilvántartásaiban sem megoldott mindezideig. A jogi feltételrendszer által meghatározott időmetszetek (törvények hatálybalépésének pontos időpontja) megfeleltetése a gázvezetékek létesítési folyamatának (tervezés, pénzügyi fedezet biztosítás, kivitelezés, műszaki-hatósági átadás, vagyonátadás-aktiválás-állóeszköz leltárba vétel) szintén problematikus.
  • Az ÁPV Rt-s pályázat nyertese felmérésében a vagyonértékelési módszerekre helyezi a fő hangsúlyt, holott számos fajsúlyos kérdés vár még megválaszolásra ezt megelőzően is. Természetesen a végső vagyonjuttatás Ft értéke senkinek sem közömbös, mégis előbbre való kérdések:

- mi a településenkénti tényleges (hiteles) vezetékállomány mértéke (naturáliában) a különböző kitüntetett időmetszetekben;

- mi a közös (több települést megillető) hálózati vagyon megosztásának módja (területi jelleg, jelenlegi kapacitás, tervezett kapacitás, sőt a helyzetet itt még bonyolultabbá teheti, hogy létezhet olyan potenciális érdekelt, aki jelenleg még be sincs kötve a hálózatba);

- mik azok az egyértelmű jogi keretek, amik meghatározzák az önkormányzati követeléseket (adott korszak jogszabályi háttere, finanszírozási módok, stb.);

- a műszaki-jogi koherencia problémák feloldása (pl.: a saját tulajdon-közös tulajdon határa nem egy közigazgatási-területi jelleg, hanem egy műszaki-technológiai konstrukció).

Ezen - a végső eredményeket és következtetéseket is alapvetően befolyásoló - kérdések tisztázása után (mellett) lehet a közgazdasági értékelési módszerek kidolgozásával foglalkozni, illetve a minden érdekelt számára elfogadható eredményhez eljutni.

 

---------------------------

* Megjegyzés: a fenti részletek, a TÖOSZ megbízásából készített, "A gázközmű vagyon felmérésével kapcsolatos települési adatszolgáltatások kiértékelése" c. tanulmányból valók. - GASORG Kft. 2000. március 12.                                 

                         - fel -          - vissza -             - főoldalra -